ERASMUS+ KA2 2022

 

Európa újra kitárta kapuit, avagy „újjászületett” Erasmus+ mobilitások

 

2022. február 25-től Európa-szerte eltöröltek minden beutazási korlátozást a térség legtöbb országába. A vírushelyzet javulásának köszönhetően a Covid-pandémia miatti elszigeteltség végre megszűnt, újra biztonságossá vált az utazás, s ez új lendületet adott az Európai Bizottság által támogatott Eramus+ mobilitások szervezésének.

Korábban már tudósítottunk arról, hogy iskolánk több pedagógusa 2019 júniusától részt vesz különböző szakmai-módszertani és nyelvi kurzusokon az Erasmus + KA1-es (Köznevelési intézmények munkatársainak mobilitása) Európai perspektíva című pályázatunk keretében.

Legutóbb jómagamnak sikerült eljutnom Izlandra a „Structured Educational Visit to Schools/Institutes & Training Seminars in Iceland” című „job shadowing” kurzusra. A „job shadowing” kurzusok keretében szakmai tapasztalatokat szerezhetünk a célország oktatási rendszeréről, ellátogathatunk különböző iskolatípusokba szervezett keretek között, ki-ki érdeklődésének, szakirányának megfelelően, s megismerkedhetünk azokkal a tanítási módszerekkel, jó gyakorlatokkal, amelyek nagyon hatékonynak bizonyulnak az adott ország ifjúságának nevelésében. Ezen az English Matters által szervezett egyhetes, nagyon intenzív képzésen egyetemi előadásokat hallgathattunk Izland oktatási rendszeréről, múltjáról és jelenéről, kultúrájáról, valamint a fenntartható fejlődés célkitűzése alapján megvalósuló környezetvédelmi politikájáról. Az elméleti tudnivalókat nagyon aktív terepmunka és nemzetközi csoportokban végzett műhelymunka egészítette ki, hiszen volt alkalmunk iskolalátogatásokon részt venni, eszmecserét folytatni az izlandi kollégákkal, s tanulni tőlük jó  gyakorlatokat és újfajta szemléletmódot. A hét két napján pedig beutazhattuk Izland déli tájait, fantasztikus fotókat készíthettünk a szigetország lélegzetelállítóan gyönyörű természeti csodáiról, miközben meglátogattuk a legprominensebb Unesco világörökségi helyszíneket. S mivel az English Matters képző szervezet által képviselt, Dewey, Vigotsky, Lave etc. neveléselméletén alapuló attitűd a „Contexts4Content” címet viseli, mely szerint minden életélmény, tapasztalat, tudás, ami mélyen gyökerezik a mindennapjainkban, az aktív tanulási-nevelési folyamat részét képezi, mi, a képzés résztvevői arra törekedtünk, hogy megörökítsünk minden jelentéssel teli pillanatot, hogy közvetíteni tudunk diákjainknak. Felvértezzük őket azzal a szemléletmóddal, amelyben a saját és társas tanulási folyamataiknak aktív résztvevői lesznek azáltal, hogy képesek elemezni és reflexió útján jelentéssel telíteni a mindennapi autentikus, formális és informális élethelyzeteiket. A „kontextuális környezet” pedig elősegíti a tudatos észlelést, problémamegoldást és kritikus gondolkodást.

Amit magammal hoztam Izlandról az ottani iskolalátogatások élményeiből az az újfajta pedagógiai szemlélet, amely a tanulói személyiség kiteljesítésében nagymértékben épít az éber tudatosságra és figyelemre, az aktív jelenlétre (mindfulness), amely az aktív tanulási folyamatnak feltétlenül kerete kell, hogy legyen.

 

                                                                                                          Kissné Trembeczki Nóra