ERASMUS+ KA2 2022

 

Európa újra kitárta kapuit, avagy „újjászületett” Erasmus+ mobilitások

 

2022. február 25-től Európa-szerte eltöröltek minden beutazási korlátozást a térség legtöbb országába. A vírushelyzet javulásának köszönhetően a Covid-pandémia miatti elszigeteltség végre megszűnt, újra biztonságossá vált az utazás, s ez új lendületet adott az Európai Bizottság által támogatott Eramus+ mobilitások szervezésének.

Korábban már tudósítottunk arról, hogy iskolánk több pedagógusa 2019 júniusától részt vesz különböző szakmai-módszertani és nyelvi kurzusokon az Erasmus + KA1-es (Köznevelési intézmények munkatársainak mobilitása) Európai perspektíva című pályázatunk keretében.

Legutóbb jómagamnak sikerült eljutnom Izlandra a „Structured Educational Visit to Schools/Institutes & Training Seminars in Iceland” című „job shadowing” kurzusra. A „job shadowing” kurzusok keretében szakmai tapasztalatokat szerezhetünk a célország oktatási rendszeréről, ellátogathatunk különböző iskolatípusokba szervezett keretek között, ki-ki érdeklődésének, szakirányának megfelelően, s megismerkedhetünk azokkal a tanítási módszerekkel, jó gyakorlatokkal, amelyek nagyon hatékonynak bizonyulnak az adott ország ifjúságának nevelésében. Ezen az English Matters által szervezett egyhetes, nagyon intenzív képzésen egyetemi előadásokat hallgathattunk Izland oktatási rendszeréről, múltjáról és jelenéről, kultúrájáról, valamint a fenntartható fejlődés célkitűzése alapján megvalósuló környezetvédelmi politikájáról. Az elméleti tudnivalókat nagyon aktív terepmunka és nemzetközi csoportokban végzett műhelymunka egészítette ki, hiszen volt alkalmunk iskolalátogatásokon részt venni, eszmecserét folytatni az izlandi kollégákkal, s tanulni tőlük jó  gyakorlatokat és újfajta szemléletmódot. A hét két napján pedig beutazhattuk Izland déli tájait, fantasztikus fotókat készíthettünk a szigetország lélegzetelállítóan gyönyörű természeti csodáiról, miközben meglátogattuk a legprominensebb Unesco világörökségi helyszíneket. S mivel az English Matters képző szervezet által képviselt, Dewey, Vigotsky, Lave etc. neveléselméletén alapuló attitűd a „Contexts4Content” címet viseli, mely szerint minden életélmény, tapasztalat, tudás, ami mélyen gyökerezik a mindennapjainkban, az aktív tanulási-nevelési folyamat részét képezi, mi, a képzés résztvevői arra törekedtünk, hogy megörökítsünk minden jelentéssel teli pillanatot, hogy közvetíteni tudunk diákjainknak. Felvértezzük őket azzal a szemléletmóddal, amelyben a saját és társas tanulási folyamataiknak aktív résztvevői lesznek azáltal, hogy képesek elemezni és reflexió útján jelentéssel telíteni a mindennapi autentikus, formális és informális élethelyzeteiket. A „kontextuális környezet” pedig elősegíti a tudatos észlelést, problémamegoldást és kritikus gondolkodást.

Amit magammal hoztam Izlandról az ottani iskolalátogatások élményeiből az az újfajta pedagógiai szemlélet, amely a tanulói személyiség kiteljesítésében nagymértékben épít az éber tudatosságra és figyelemre, az aktív jelenlétre (mindfulness), amely az aktív tanulási folyamatnak feltétlenül kerete kell, hogy legyen.

 

                                                                                                          Kissné Trembeczki Nóra

 

A sport szerepe a holisztikus és fenntartható egészségmegőrzésben (Erasmus Tavasz)

 

Előző Erasmuson innen, Erasmuson túl 2023-ban című írásunkban hírt adtunk arról, hogy a 2022/23-as tanév az Erasmus+ pályázatok éve lesz a Miskolci Zrínyi Ilona Gimnáziumban.

 „Egészség és fenntartható fejlődés-vízió vagy szükségszerű realitás?” című projektünkben a partneriskolákkal közösen arra kerestük a választ, hogy hogyan alakítható ki a közös európai gondolkodásmód és értékrend mentén egyfajta környezet- és egészségtudatos európai életmód.

            A 2022 októberében megszervezett mobilitások témája A fenntartható táplálkozás: évszakhoz kötötten és regionálisan mint az egyedüli módja a jövőbeli egészségünknek? kérdésre kereste a választ.

 A múlt héten, 2023. március 5. és 11. között megszervezett cserediák programokon Holisztikus és fenntartható egészség: Sport és testmozgás alkotóelemei az ökológiái lábnyomunknak c. témában végeztek diákjaink kisebb kutatómunkát és vitatták meg eredményeiket.

Az előző projektszakasz jól bevált munkaformái alapján ismét megindult a csoportonkénti anyaggyűjtés, kutatás, szelektálás, rendszerezés az új témában: milyen a fenntartható fejlődést is elősegítő sportokat lehet űzni a tanulók lakóhelyén¸ milyen körülmények és feltételek között lehet őket aktívan beépíteni a mindennapok gyakorlatába, egyszóval hogyan járulnak hozzá a környezettudatos és egészséges életmód kialakításához. A 24 résztvevő diák ezúttal 8 csoportban dolgozott, és készítette el az ún. „sports map”-jeit.

  1. Winter Sports Map: https://express.adobe.com/page/rfKbMnHzGjbpN/
  2. Outdoor Activities Map: https://express.adobe.com/page/SFGgJEhzp0qEH/
  3. Water Sports Map:  https://drive.google.com/file/d/10g4UyfRmaaN4gGqMxU67eeOxLuqn2yvQ/view?usp=share_link
  4. E-sports Map: https://drive.google.com/file/d/1yTk_GcspEPwR4fD_IVsLBQBJQCtlcAqV/view?usp=drivesdk
  5. Ball Games Map: https://express.adobe.com/page/saOqBi7wVB2ln/
  6. Combat Sports Map: https://express.adobe.com/page/ddAK4BxRzd0Rl/
  7. Motor Sports Map: https://express.adobe.com/video/t06uNfFrWU8gP
  8. Other Sports Map: https://express.adobe.com/page/dNkNgl7CQswkh/

Az elkészített prezentációkkal indultak útnak diákjaink a hagyományainkhoz híven a négy célországba tanáraik (Kunos Nóra, Bodnár-Gazsi Georgina és Végvári Roberta tanárnők és Berecz István tanár úr) kíséretében. Akik tavaly ősszel host-ok voltak, most kiutazókká váltak, akik pedig 2022 októberében látogatták meg a partneriskolákat, most fogadókként álltak helyt a miskolci mobilitás során. Ezúttal is mind az öt országban a nemzetközi teamekben folytatott munka eredményeképpen egy-egy kisfilm született a sportolás és a fenntartható fejlődés kapcsolatáról, arról, hogy az intenzív sportélet hogyan járul hozzá a még környezettudatosabb életmód kialakításához és az ökológiai lábnyomunk mértékének csökkentéséhez.

A miskolci mobilitás során diákjainkkal és cserediákjainkkal együtt feltérképeztük Miskolc város sportéletének központjait (DVTK, MEAFC, MVSC), interjút készítettünk a DVTK női kosárlabda csapatának edzőivel és játékosaival, valamint iskolánk profi sportolóival, akik a fent jelzett klubokban sportolnak profi atlétaként. Nem maradt ki a hét eseményeiből a túrázás sem, hiszen Miskolc természeti környezete, a Bükk hegység és a Bükki Nemzeti Park nemcsak természeti szépségével nyűgözi le az ide látogatókat, hanem kiváló teret nyújt a túrázáshoz és természetjáráshoz is.

Ahogyan a technológiai fejlődés előre haladtával és az internet térhódításával átalakultak a tanulás és szórakozás lehetőségei, és létrejött az „infotainment”, a szórakozva tanulás jelensége, ugyanez a folyamat végbement a sportolás, testmozgás területén is. Ennek jele, hogy az aktív sportolás és szórakozás összekapcsolódott egymással olyannyira, hogy lehetőség van egyéni és csapatkihívások teljesítésére olyan sportlétesítményekben, mint pl. a Cyberjump Trambulin Park Budán, ahol mi is jártunk az Erasmus Hét keretében. A különböző kihívások teljesítése minden szinten része volt a tavaszi Erasmus Hetünknek, legyen szó Miskolc látványosságainak interaktív formában történő megismeréséről vagy a záró nap eseményeként kapott Actionbound sporttestről.

Az ünnepélyes oklevél átadási ceremóniánkat szintén egy csapatépítő helyszínen, a Flipper Factory retro vidámparkjában tartottuk. A retro játékok nem nélkülözték az ügyesség, gyorsaság, koncentráció és stratégiai kompetenciák együttes fejlesztését, hiszen egy-egy menetben a győzelemhez mindre szükség volt.

S végezetül a visszatérő kérdés: Mi is ennek az Erasmus Hétnek a mérlege?-hangzik immár 10. alkalommal. Feledhetetlen élmények, elkötelezettség a sportolás, mint egészségmegőrzés és szórakozás mellett, és újonnan szövődött európai barátságok.

Arról, hogy az egyes résztvevőknek mit jelentett ez a hét, a következő cikkünkben olvashattok majd részletesebben.

                                                                                   Kissné Trembeczki Nóra

                                                                                           szervező tanár