Erasmus-akkreditáció a ZIG-ben
Hírek | 2024.08.30.
Ki ne tudná, hogy a Miskolci Zrínyi Ilona Gimnázium az egyik legnagyobb hagyományokkal rendelkező középiskolája városunknak az európai nyelvek tanítása és cserediák programok szervezése tekintetében? A Zrínyi 1961-től kezdve UNESCO asszociált iskola, s ez az indíttatás minden korszakban arra kötelezte, hogy keresse a nemzetközi kapcsolatok és a magas szintű nyelvoktatás kialakításának és fenntartásának lehetőségét.
Jelenleg az Európai Bizottság által szakmailag és pénzügyileg támogatott Erasmus+ pályázatoknak a legújabb 2021-2027-ig tartó korszakát éljük, amely során iskolánk megszerezte az akkreditációt is. Mit is jelent ez? Azt hogy, ebben a hétéves ciklusban egyszerűsített formában kaphatunk pénzügyi támogatást a nemzeti irodától az Európai fejlesztési tervünkben jelzett céljaink megvalósítására cserediák programok és tanári továbbképzéseken elsajátított pedagógiai innováció segítségével. Így kezdődött el az új Erasmus+ projektünk megvalósítása (2023-1-HU01-KA121-SCH-000138022) a 2023/24-es tanévben, és folytatódhat egyéves vagy másfél éves ciklusokban 2027-ig.
Hol jártunk, mit tanultunk 2024 tavaszán és nyarán? Foglaljuk össze dióhéjban!
Kunos Nóra tanárnő nyitotta meg, aki 2024. április 1. és 5. között az andalúziai Malagában ismerkedett meg a spanyol oktatási rendszerrel és intázménytípusokkal „job shadow” program keretében. Utána Ferencsik Marcell igazgató-helyettes tanár úr következett, aki 2024. április 8. és 13. között ugyancsak „job shadow” programon vett részt, és a Portugáliában lévő Bragában járt, hasonló céllal. Tanár úr a spanyol iskolák vezetésébe nyert bepillantást. Leginkább a saját intézményvezetői gyakorlatát érintő kérdéseket vizsgálta: hogyan történik a tanítás szervezése, a tanórák ellátása, a tanárok és diákok motiválása a tanítás hatékonyságának növelése érdekében Portugáliában? Arra is kíváncsiak voltak mindketten volt, hogyan történik az egyes tantárgyak tanítása. A helyszíni látogatások kitűnő tapasztalatszerzést jelentenek egy-egy pedagógus számára, mert mindig érdekes összevetni a tapasztaltakat hazai rendszerrel, és megnézni, mit érdemes és mit tudunk átültetni a helyi iskolai gyakorlatba. Három tanárnő összekapcsolta a szakmai fejlődést és a nyaralást, hiszen július és augusztus forró nyári hónapjaiban szakmai-módszertani kurzusokon vettek részt, és nyaraltak egyszerre. Tanulás és szórakozás, pihenés egyszerre: egyfajta „infotainment”.
Kissné Trembeczki Nóra tanárnő 2024. július 7. és 14. között Olaszország Kalabria nevű tartományának kisvárosában, Soveratóban járt. A kristálytiszta és azúrkék Jón tenger övezte dél-itáliai kisváros bőven kínált kimeríthetetlen „forrásanyagot „tanárnő filmes kurzusához. Tanárnő ugyanis a kissé bonyolultan hangzó „MEDIA EDUCATION/MIL – Media And Information Literacy + Video Making@School. New Frontiers To Educate New Global Media Literate Citizens And Fight Bullying” című kurzuson vett részt, amely egyrészt azt a célt tűzte ki, hogy megtanítja nem média szakos tanároknak a pedagógia célú videók készítésnek titkát. Másrészt pedig azt, hogy megtanít néhány modern technikát, amelyek segítik az iskolai erőszak megelőzését, és/vagy ha már felütötte a fejét, akkor a megszüntetését.
Iskolánk talán legfiatalabb tanárnője, Oláh Alexandra Nizzában választott magának francia nyelvi kurzust, melyen július 21. és 28. között. vett részt. Az páratlan szépségű régió szívében található Nizzában, a Francia Riviéra fővárosában tanárnő nemcsak a történelmi-kulturális és művészeti élmények gazdagságát csodálhatta meg, hanem a francia nyelv rejtelmeit is. Tanárnő eddig az Erasmus- programok angol nyelvet jól beszélő kísérő tanára volt, most példaként áll a diákság előtt a nyelvtanulás tekintetében is. Végül, de nem utolsósorban, Végvári Roberta tanárnő következett. Tanárnő augusztus 18. és 24. között a világ legészakibb fővárosában, Reykjavíkban járt a gejzírek és tűzhányók szigetén, Izlandon. ’Mindfulness and Meditation: Well-being at School and Life ’ című kurzusán az iskolai jóllét megteremtésének lehetőségeiről, a meditációnak az éber tudatosság kialakításában játszott szerepéről hallgatott kurzusa nagymértékben hozzájárul majd az iskolai Arizóna-programban végzendő munkájához.
’Travel broadens your mind’-tartja a bölcs angol. Az utazás bővíti az ember világlátását, és érzékenyíti a lelket. Mi Erasmus-programokban elkötelezett tanárok pedig ezt az attitűdöt szeretnénk diákjainkban is megerősíteni. A pályázati ciklusunk másik mobilitáscsoportját a cserediák programok képezik. A francia nyelvi tagozatosok 2024 májusi, bordeaux-i Erasmus-programjáról azonban a következő cikkünkben számolunk be.
(Kissné Trembeczki Nóra)