Erasmus+

Bepillantás a média működésébe az Erasmus+ keretei között

Izgalmas esemény helyszíne volt a múlt héten 2019. november 10-16. között iskolánk, a Miskolci Zrínyi Ilona Gimnázium, ugyanis ekkor került sor az Erasmus + KA2-es pályázatunk keretében az őszi mobilitások, cserediákprogramok második eseménysorozatának megvalósítására.

Honlapunkon 2019 márciusában olvashattatok arról, hogy a pályázatunkban, melynek címe What do you think – what do we think? Overcome borders, develop European community! 12 cserediák és 12 fogadó diák tanáraikkal együtt arra a kérdésre keresett választ, hogy a résztvevő diákok országainak (Németország, Finnország, Lengyelország, Olaszország és Magyarország) történelme, gazdasága, társadalmi-közösségi-politikai élete, vallása-kultúrája hogyan befolyásolja az adott ország által képviselt álláspontot az egyes európai uniós kérdésekben. A projekthét végére megszülettek a vizsgálódásaik eredményét, összefoglalását tükröző e-book-ok, amelyeket a project kommunikációs felületén, az E-Twinningen olvashattok el. [1]

A második, őszi mobilitások célkitűzése az volt, hogy a diákok megvizsgálják, hogyan működik a média az egyes országokban. Hogyan közvetítik az egyes médiumok a híreket, információkat a különböző célközönség számára? Hogyan képviselteti magát az Európai Unió a médiában az adott országokban? Végül arra is választ kerestek a diákok, hogy hogyan szerezhetnek információkat a médiából és az internetről általában a nagyvilágról, az EU-ról, valamint szűkebb és tágabb pátriájukról. A téma feldolgozása ezúttal is műhelymunkában, 4 fős nemzetközi csoportokban történt. Minden egyes csoportnak Ferencsik Marcell projekt- koordinátor tanár úr irányításával más-más szempont szerint kellett megvizsgálnia a médiát: cenzúra vagy szólásszabadság, objektivitás, illetve pártatlanság, megjelenő témák, azok mennyisége és a feldolgozás minősége, célközönség és pénzügyi finanszírozás szempontjából.

Az első napi Ice-breakinget és a cserediákjainknak és kísérő tanáraiknak iskolagyűlésen történő bemutatását követően a diákok által otthon elkészített prezentációk bemutatásával kezdődött el a munka. A hozott prezentációk segítségével kaphatott ugyanis minden diák képet arról, hogy melyek a legfőbb média-intézmények az egyes országokban, valamint arról is, hogy a médiatörténetnek milyen korszakai voltak a jelen állapotok kialakulása előtt.

A projektfeladat megoldásához helyszíni tapasztalatot szerezhettünk a különböző média intézmények meglátogatása alkalmával. Először a legrégibb médiaforrást, a helyi napilapunkat, az Észak-Magyarország szerkesztőségét kerestük fel, ahol Pap Gyula szerkesztő-újságíró mesélt nekünk a hírek születéséről. A beszélgetésünk végén minden csoport feltette az adott szemponthoz kapcsolódó kérdéseit, majd meglátogattuk a szerkesztőség egyes részlegeit is. Az élvezetes beszélgetés során nagyon sok információt gyűjtöttük, s olyan apró részletekről is hallhattunk azzal kapcsolatosan, hogy mi minden határozza meg, hogy mi válik hírré, amelyekről korábban még elképzelésünk sem volt. Második helyszínünk a Rádió M stúdiója volt, ahol Tóth-Szántai József úr, a rádió ügyvezető igazgatója kalauzolt bennünket. A látogatás minden pillanata izgalmakkal teli volt: az információk arról, hogy hogyan működik egy kereskedelmi rádió, a reklámok és hírek aránya, elrendezése, a kiválasztott zene születése, s végül a stúdió és elő adás látogatása. A harmadik napon egy budapesti kirándulás következett: az Országház meglátogatása nemcsak kulturális élmény, kikapcsolódás volt, hanem tájékozódhattunk a magyar parlament működéséről is. Délután az Európa Pontban, az Európai Bizottság Magyarországi Képviseletének és az Európai Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodájának közös információs és kulturális központjában jártunk, hogy bepillanthassunk az EU működésébe, s hogy választ kaphassunk az Európai Unióval kapcsolatos kérdéseinkre.

A helyszíni szemlénk záró programjaként a MIKOM Hírportálnál, azon belül is a Miskolci Napló, MiNap szerkesztőségénél és Miskolci Televíziónál jártunk. Mint azt az azóta megjelenő, Diákok a stúdióban – a miskolci médiát vették górcső alá zrínyis és külföldi diákok című online híradásból és a MiNapban olvasható, Diákok a stúdióban[2] újságcikkből láthattátok, iskolán egyik médiatanárának, s egyben a Miskolci Televízió szerkesztőjének, Petri Nóra tanárnőnek az irányításával itt is választ kaphattunk minden kérdésünkre. Láthattuk, hogyan készülnek a TV-s felvételek, mi és hogyan jelenik meg az online felületen, sőt kipróbálhattuk magunkat hírolvasó bemondóként is. Mindannyiunk, diákok és tanárok nevében mondhatom, hogy páratlanul izgalmas és feledhetetlen élményben volt részünk, amely nemcsak nagymértékben járult hozzá a projketmunkánk sikeres befejezéséhez, hanem sok tanulót a pályaválasztás szintjén is elkötelezett a média mellett. Az anyaggyűjtést követő műhelymunka során minden csoport elkészítette a blogbejegyzését a médiavizsgálódásai eredményéről, majd egy-egy rövid prezentációval készült arra, hogy mindezt be is mutassa nemcsak az eTwinning olvasóinak, hanem a többi zrínyis diáknak is. A blogbejegyzéseinket és az azokat bemutató prezentációkat szintén olvashatjátok az e Twinningen és az iskolai honlapon is[3]

Természetesen, az Európai Hét nemcsak a projektmunkáról szólt. Volt idő a közös szórakozásra, délutáni és esti programokra, shoppingolásra is, miközben még inkább megismerhettük egymás kultúráját, gondolkodását, elmélyülhettek ezek a nemzetközi barátságok, emberi kapcsolatok, s tényleg tettünk egy újabb lépést a project végső céljának megvalósítása felé, az “Európia Közösség” építésének útján. Ezen az úton még egy mobilitás vár ránk 2020 tavaszán, a zárókonferencia, amikor is Brüsszelbe, az Európai Unió fővárosába látogatunk el.

2019. november 17.

Kissné Trembeczki Nóra

projekt- koordinátor tanárnő

 

Diákok a stúdióban – a miskolci médiát vették górcső alá zrínyis és külföldi diákok:[2]https://minap.hu/index.php/cikk/diakok-studioban-miskolci-mediat-vettek-gorcso-ala-zrinyis-es-kulfoldi-diakok?fbclid=IwAR1BhmmqAZcKO6uefX1IwFYE_nBOYPj314jleeEDsU2HhhjVz9rLT_r_Ozo (2019. November 17.)

[3] Erasmus+ November - Blog – hu: https://twinspace.etwinning.net/72289/pages/page/760129 (2019. November 17.)